loading

Othello

Medvirkende

Iscenesættelse

Anders Lundorph

Scenograf

Adalsteinn Steffansson

Manuskript

Line Bie Rosenstjerne, Morten Christensen og Martin Geertz

Sted

Teater REPUBLIQUE


På scenen

Martin Geertz, Morten Christensen, Line Bie Rosenstjerne, Joen Højerslev, Morten Burian og Mads Rømer Brolin-Tani

Ungt, Råt bud på Shakespeares klassiker. Handlingen i Othello blev skåret ind til benet og Shakespeares mange roller reduceret til seks. Othello som kammerspil, der i instruktøren Anders Lundorphs iscenesættelse gav plads og rum til at komme tæt ind på livet af de centrale personer. En iscenesættelse, der sammen med en vital håndfuld skuespillere dissekerede kønskonventionerne for åbent tæppe.

Hardcore maskulinitet på prøve. Scenen var et stort, sort rum med et stillads af trapper og gange omkring. Et univers der skabte en fornemmelse af ude og inde. I dette univers bevægede karaktererne sig rundt mellem hinanden i en leg med skuespilleren og karakteren. Lyssætningen var lavet, så rummet kunne fortættes fra stort til småt, fra naturalisme til film noir. Under scenegulvet - der langsomt blev brækket op - åbenbarede sig en verden af lig og ofre. Skuespillerne vadede til sidst i lig i et råt og upoleret univers. Forestillingen gav indtrykket af, at Othello havde været hardcore karriere-soldat. Mændene havde været soldater sammen – som en hær af dræbermaskiner – mænd blandt mænd. Men pludselig kom en kvinde ind i deres midte - Desdemona. Hvordan skulle de nu definere sig selv som mænd?

Er en mand stadig en mand og en kvinde en kvinde? Nyopsætningen af Othello greb fat i kønsrollerne i vores moderne verden. Hvordan betragter vi hinanden? Hvordan dømmer vi hinanden, og, ikke mindst, hvordan manipulerer vi hinanden, når kønsidentiteten pludselig bliver en kampplads? Er køn en mulighed, vi kan udforske, eller er det et fængsel, som gennem hele livet vil begrænse os?

Othello har stjernespil i den grad, så det mentale blod nærmest står ud under neglene på dem...

superopsætning (der) trækker tæppet væk under publikum. Om dette er teaterforførelse? Svaret er ja.
Børsens Lars W. Wallenberg

Forestillingen blev støttet af Bikubenfonden og Nationalbankens Jubilæumsfond og Teater Republique indgik i et økonomisk samarbejde med Alias.